بررسي محوطه‌هاي پارينه سنگي ميرک به زير چاپ رفت

سرپرست هيأت فصل اول بررسي و شناسايي بررسي و شناسايي محوطه پارينه سنگي محدوده جغرافيايي ميرک و دلازيان درگفتگو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود:هم‌اکنون بررسي مطالعاتي محوطه دلازيان توسط يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد درحال انجام است.

حامد وحدتي نسي در ادامه خاطرنشان کرد:اميد است پس از تکميل اين بررسي تا اواسط پاييز امسال به صورت يک رساله قابل دفاع دانشجويي منتشر شود.

وي با اشاره به اين‌که به موازات اين برنامه، پروژه پژوهشي محدوده تاريخي ميرک نيز درحال انجام است اظهارداشت:با توجه به بزرگ‌تر، شاخص‌تر و با اهميت‌تر بودن محوطه ميرک از ساير محوطه‌هاي شناسايي شده اين محدوده به نظر مي‌‌رسد پروژه پژوهشي ياد شده به زمان بيشتري نيازمند باشد.

سرپرست هيأت فصل اول بررسي و شناسايي بررسي و شناسايي محوطه پارينه سنگي محدوده جغرافيايي ميرک و دلازيان از انتشار گزارش فصل بررسي و شناسايي محوطه‌هاي پارينه سنگي محدوده جغرافيايي ميرک و دلازيان در هفته گذشته خبر داد.

به گفته اين دکتراي باستان شناسي؛البته بين دو محوطه يادشده تعداد پنج محوطه به نام‌هاي ميرک شماره يک تا پنج شناسايي شده است.

وحدتي نسب اضافه کرد:در سال‌هاي 67 تا 70 در بررسي باستان شناسي حسن رضواني محوطه ميرک و دلازيان اشاره شده بود اما مطالعاتي انجام نشده بود.

وي ادامه داد:براساس آخرين آمارهاي صورت گرفته تعداد 12 هزار قطعه شيء تاريخي در اين دو محوطه گردآوري و کاتالوگ برداري شده است.

سرپرست هيأت فصل اول بررسي و شناسايي بررسي و شناسايي محوطه پارينه سنگي محدوده جغرافيايي ميرک و دلازيان يادآور شد:محوطه ميرک از نظر وجود شيء، به دليل بزرگي وسعت و گسترش زياد دست سازه‌هاي سنگي به طرز عجيبي شاخص و جالب توجه است به طوري‌که مشابه اين اشياء فقط در کتاب‌هاي نفيس باستان شناسي خارجي مشاهده شده است.

اين دکتراي باستان شناسي درپايان تأکيد کرد:اشيايي مانند سرپيکان‌هاي بسيار شاخص سنگي، دست سازه‌هاي سنگي، تيغه‌ها، ريز تيغه‌ها، خراشنده ها و سنگ‌هاي مادر بسياري در بين اين اشيا به چشم مي‌خورند./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388060233